| From the earliest ballets up to the time of Jean-Baptiste Lully (1632-1687), the music of ballet was indistinguishable from ballroom dance music. | С самых ранних балетов до времен Жан-Батист Люлли (1632-1687), музыка из балета была неотличима от бальной танцевальной музыки. |
| Yet Mondonville was merely ahead of his time; in the 1770s, it became fashionable to reset Lully's tragedies with new music, the most famous example being Armide by Gluck. | Тем не менее, история показывает, что Мондонвиль просто опередил свое время: в 1770-х годах во Франции стало модным выпускать трагедии Люлли с новой музыкой (самым известным примером являются «Армиды» Сальери и Глюка). |
| Phaëton was the first lyric tragedy of Lully and Quinault to receive its world premiere at the Palace of Versailles, where it was given without stage machinery on or about 6 January 1683. | «Фаэтон» стал первой лирический трагедией Люлли и Кино, премьера которой прошла в Версальском дворце (в представлении не использовались театральные машины) около 6 января 1683 года. |
| As with Lully's stylization and organization of the opera, the concerto grosso is built on strong contrasts-sections alternate between those played by the full orchestra, and those played by a smaller group. | Как и оперные сочинения Люлли, жанр кончерто гроссо построен на сильных контрастах; инструменты делятся на участвующие в звучании полного оркестра и на меньшую солирующую группу. |
| The title of Sun King for the French monarch, originated in Louis XIV's role in Lully's Ballet de la Nuit (1653). | Титул «Король-солнце» Людовика 14-го происходит от его роли в Le Ballet de la Nuit (1653) поставленном Люлли. |